Smart Home, varmeregulering
Smart Home, varmeregulering
Jeg er slet ikke klar til at automatisere lys, radiatorer, gardiner mv. fordi lejligheden ikke er færdigrenoveret, men regulatoren til gulvvarmen i badeværelset er fjernet i forbindelse med nye fliser, så rørinstallationen skal gøres færdig med fjernstyret regulering i teknikskakten. "Hjernen" i det hele er Homey Pro, så ud fra hvilke producenter, der leverer apps til Homey Pro, kigger jeg specielt på Danfoss Ally (room sensor, gateway, radiatortermostat), som er støttet af en app til Homey Pro. @Peter: Du benytter Salus til varmestyringen? Den kan jeg ikke se nogen app til. Danfoss kan levere et komplet system med app til gulvvarme med pumpeshunt til badeværelset og Zigbee ventiler til radiatorerne. Har du nogen kommentarer til det?
Re: Smart Home, varmeregulering
Det er korrekt at jeg benytter Salus og grunden hertil , er, at vi både har gulvvarme i stueetagen og radiatorer på 1.salen, så jeg skulle have noget som dækkede begge systemer. På det tidspunkt var det kun Danfoss og Salus der kunne begge dele. For mit vedkommende viste det sig hurtigt at Danfoss ville blive et meget dyrt system, så jeg kiggede på Salus - som viste sig at være temmelig billigt, specielt på Black Friday.
Jeg benytter Home Assistant, som har integrationer til det meste, så det var ikke noget problem for mit vedkommende - jeg skulle bare installerer integrationen. Min søn har Danfoss og benytte også Home Assistant og han har haft problemer med at kunne styre varmen fornuftig
Når det gælder gulvvarme, så er det nærmest set'n'forget system, specielt hvis varmeslangerne ligger i et beton gulv, da betonen gør at varmen er meget lang tid om at komme ud i rummet fordi betonklodsen først skal varmes op. Det betyder at jeg regulerer vores to gange om året, nemlig forår og efterår, hvor jeg, om efteråret sætter temperaturen til 22 grader og foråret sætter den til 20 grader
Jeg benytter Home Assistant, som har integrationer til det meste, så det var ikke noget problem for mit vedkommende - jeg skulle bare installerer integrationen. Min søn har Danfoss og benytte også Home Assistant og han har haft problemer med at kunne styre varmen fornuftig
Når det gælder gulvvarme, så er det nærmest set'n'forget system, specielt hvis varmeslangerne ligger i et beton gulv, da betonen gør at varmen er meget lang tid om at komme ud i rummet fordi betonklodsen først skal varmes op. Det betyder at jeg regulerer vores to gange om året, nemlig forår og efterår, hvor jeg, om efteråret sætter temperaturen til 22 grader og foråret sætter den til 20 grader
med venlig hilsen
Peter Meyland
(Site admin & POI Base udvikler)
TomTom: Trucker 6000, GO 6000 samt GO LIVE Camper & Caravan
Sygic for Android
CoPilot Premium for Android
Garmin Nüvi 255, Nüvi 2597
Peter Meyland
Sygic for Android
Tak for bemærkningerne. Jeg har på nettet set bemærkninger om, at Danfoss er ikke til at få til at fungere, andre steder nævnes en fordel ved Danfoss, at Home Assistant ikke direkte skal styre ventilen men kun sætte setpunktet, så overtager Ally Gateway styringen, og den kan gøre det modulerende, som giver en bedre styring end Home Assistant ville gøre det med on/off med hysterese. Styrer din søn direkte på ventilen med Home Assistant eller har han Ally Gateway imellem? Jeg vil tage pumpeshunt, room sensor, gateway og radiatortermonstat hjem og prøve om det spiller sammen, inden jeg sætter VVS'er i gang med montering.
OT: Status på lejligheden: Gulvet var lagt for anden gang - denne gang nydeligt - og køkken og badeværelsesinventar var hentet hjem fra Pelican Self Storage, da vi opdagede fugt ved afpropningen af køkkenets vandtilførsel. Et kig på vandmåleren afslørede, at der var løbet godt 700 liter vand ned under gulvet. En rapport fra byggesagkyndig siger, at spånpladeundergulv, papiruldsisolering og strøer ikke bare er fugtige men våde, og parketten har rejst sig i halvdelen af stuen.

Gulvfirmaet siger, at sildeben ikke kan repareres uden meget synlig overgang, så da lejligheden har gennemgående gulv, skal det skiftes i hele lejligheden. Altså tilbage til Pelican med alt godset og forfra med gulvet. Det giver nok en forsinkelse på mere end en måned, men det mærker man ikke så meget til, når det til 1. maj er 3 år siden, vi købte lejligheden.

OT: Status på lejligheden: Gulvet var lagt for anden gang - denne gang nydeligt - og køkken og badeværelsesinventar var hentet hjem fra Pelican Self Storage, da vi opdagede fugt ved afpropningen af køkkenets vandtilførsel. Et kig på vandmåleren afslørede, at der var løbet godt 700 liter vand ned under gulvet. En rapport fra byggesagkyndig siger, at spånpladeundergulv, papiruldsisolering og strøer ikke bare er fugtige men våde, og parketten har rejst sig i halvdelen af stuen.

Gulvfirmaet siger, at sildeben ikke kan repareres uden meget synlig overgang, så da lejligheden har gennemgående gulv, skal det skiftes i hele lejligheden. Altså tilbage til Pelican med alt godset og forfra med gulvet. Det giver nok en forsinkelse på mere end en måned, men det mærker man ikke så meget til, når det til 1. maj er 3 år siden, vi købte lejligheden.

Min søn har prøvet begge dele uden at det har ændret sig til det bedre. Lige nu lader han Home Assistant om at sætte et setpunkt og så må Danfoss gatewayen sørge for resten. Det er også sådan jeg gør med mit Salus. Det sker ud fra den betragtning at gatewayen nok er bedre til styring af en ventil end alt andet.
Det er helt vildt med jeres lejlighed, jeg synes godt nok at i har været plaget af mange problemer. Jeg løfter på hatten af respekt over jeres tålmodighed over dette van(d)vittige projekt. Hvordan kan i holde homøret oppe?
Der må gå nogle håndværkere rundt med meget røde øre og forsikringen må være godt og grundigt træt af hele den sag. Den dag i kan flytte ind for alvor, bliver noget af en festdag!!
Det er helt vildt med jeres lejlighed, jeg synes godt nok at i har været plaget af mange problemer. Jeg løfter på hatten af respekt over jeres tålmodighed over dette van(d)vittige projekt. Hvordan kan i holde homøret oppe?
Der må gå nogle håndværkere rundt med meget røde øre og forsikringen må være godt og grundigt træt af hele den sag. Den dag i kan flytte ind for alvor, bliver noget af en festdag!!
med venlig hilsen
Peter Meyland
Sygic for Android
Peter Meyland
Sygic for Android