Placering af GPS

Besvar
Per Jørgensen
Indlæg: 5
Tilmeldt: 20 sep 2014, 07:35
Kontakt:

Placering af GPS

Indlæg af Per Jørgensen »

HVIS det skal være en standard at, en GPS skal sidde i forruden, er det underligt at bilfabrikanterne ikke endnu har monteret et strømstik tæt på forruden, så man kan undgå dette med ledninger på kryds og på tværs af instrumentbrættet.
(Egentlig en tåbelig placering, da konstruktørerne forsøger at skabe så stort et udsyn som muligt, med meget glas).

Jeg bruger IKKE forruden da jeg stort set ikke kigger på GPS´en under kørsel, men 90% af tiden LYTTER til informationerne. Jeg har min GPS placeret nede på konsollen ved gearstangen, men hér ville en enkelt "flade" være god. En flade hvorpå der kan sættes en sugekop til GPS. :D

Jeg har ikke i nogen af de test´s jeg har læst, set argumenter imod "rudeplacering". Egentlig underligt, eller......

Vh Per


Brugeravatar
pck
Indlæg: 226
Tilmeldt: 11 sep 2014, 22:48
Geografisk sted: Esjerg

Re: Placering af GPS

Indlæg af pck »

Per Jørgensen skrev:HVIS det skal være en standard at, en GPS skal sidde i forruden, er det underligt at bilfabrikanterne ikke endnu har monteret et strømstik tæt på forruden, så man kan undgå dette med ledninger på kryds og på tværs af instrumentbrættet.
(Egentlig en tåbelig placering, da konstruktørerne forsøger at skabe så stort et udsyn som muligt, med meget glas).

Jeg bruger IKKE forruden da jeg stort set ikke kigger på GPS´en under kørsel, men 90% af tiden LYTTER til informationerne. Jeg har min GPS placeret nede på konsollen ved gearstangen, men hér ville en enkelt "flade" være god. En flade hvorpå der kan sættes en sugekop til GPS. :D

Jeg har ikke i nogen af de test´s jeg har læst, set argumenter imod "rudeplacering". Egentlig underligt, eller......

Vh Per
du besvarer efter min mening selv dit spørgsmål da der sjældent er en brugbar plads andre steder medmindre man vil investere i et ekstra beslag(Brodit f.eks.)


med venlig hilsen
Palle
Brugeravatar
tennurg
Indlæg: 75
Tilmeldt: 19 sep 2014, 22:28

Re: Placering af GPS

Indlæg af tennurg »

Klæb sådan en plade
http://www.thansen.dk/product.asp?n=-85 ... -434668399
fast på toppen af instrumentbordet, så har du en glat flade til sugekoppen.
Virker fint selvom instrumentbordet er buet og riflet og pladen ikke sidder fast hele vejen rundt.
Har selv kørt med et tilsvarende plade i godt 7 år i en Peu 307 uden problemer.
Frit udsyn i forruden, og skal kun flytte øjnene lidt for at se på GPS'en, da den sidder i hovedhøjde.


Venlig hilsen
Steen

TomTom Go 5000
Kim
Indlæg: 43
Tilmeldt: 13 sep 2014, 17:28

Re: Placering af GPS

Indlæg af Kim »

Min GPS er monteret så tæt på underkanten af forruden som muligt, altså synsmæsigt, i varebilen er der fysisk langt til glasset, men i begge biler uden for synsfeltet, jeg kan se noget af bilen oven over GPSen.

Jeg synes fordelen ved, at man ikke skal flytte blikket ret meget er stor, der er også steder hvor hun siger drej - men på kortet kan man se, at det først er 2. gang, 30m. efter den første vej, det ville jeg aldrig opdage hvis den ikke sad synligt. Derudover går det jo tabt med visning af kryds og motorvejsafkørsler, hvis den ikke sidder synligt.

Jeg bruger iøvrigt også GPSen til speedometer, i varebilen skal jeg bukke hovedet for at se fra 20-120km på bilens speedometer- rattet tager udsynet til det, og så er GPSen mere nøjagtigt end bilernes speedometer.

Kim


Per Jørgensen
Indlæg: 5
Tilmeldt: 20 sep 2014, 07:35
Kontakt:

Re: Placering af GPS

Indlæg af Per Jørgensen »

@pck
Kigger lidt på Brodit.

@tennurg
Den har jeg ikke lige set, så jeg må en tur "T Hansen".
Problemet er, synes jeg, at der hænger strømkabel foran instrumentbrættet. Det er lidt skidt.
Placering i forrude er derfor ikke optimalt og for min bil er der langt til GPS, hvis den skal sidde så lavt som muligt.

@Kim
Du har ret i at, det bedste er "en kort vej" fra synsfelt og til GPS og dét Du nævner, er også én af de får gange jeg visuelt bruger GPS´en.

Generelt har jeg bare undret mig over at, ingen der anmelder GPS udstyr (dem jeg har læst) har nævnt det i deres anmeldelser.

Vh og tak for svarerne

Per


Kim
Indlæg: 43
Tilmeldt: 13 sep 2014, 17:28

Re: Placering af GPS

Indlæg af Kim »

Det med kabler kan være en udfordring, i privatbilen bruger jeg ikke GPSen så tit, der hænger kablet bare ned til cigarstiket, kabel og sugekop fjernes når jeg er færdig med at bruge GPSen.

I varebilen har jeg trukket permanent strøm, fra placeringen og ned til underkanten af forruden (ja, det går ned mod forruden), samme vej har jeg trukket strøm til telefonhøjttaleren, derfra hvor jeg sidder kan jeg knapt få øje på ledningerne. Sugekoppen sidder på en Garminplade som er klæbet fast på instrumentbordet, sugekoppen tages aldrig ud.

Kim


Besvar