Hvilken GPS skal jeg købe?

Besvar
KurtViborg
Indlæg: 28
Tilmeldt: 09 sep 2018, 09:28

Hvilken GPS skal jeg købe?

Indlæg af KurtViborg »

Jeg har en gammel TomTom GO500. Nu er TT stoppet med at opdatere den og hvad skal jeg så købe i stedet?

Mit behov er yderst moderat. Jeg tvivler på at jeg igen vil køre til Polen, men Norge/Sverige kan godt blive aktuelt.


Brugeravatar
ramac
Indlæg: 365
Tilmeldt: 12 sep 2014, 01:14
Geografisk sted: København

Re: Hvilken GPS skal jeg købe?

Indlæg af ramac »

Det ultrakorte svar er, at hvis du prioriterer detaljerede og minutaktuelle trafikmeldinger, hedder det TomTom. Hvis du prioriterer brugerPOIs, er Garmin lysår foran TomTom. Hvis du ikke kan undvære nogen af delene, må du have en af hver som jeg. Se iøvrigt denne tråd.


_____
ramac
Garmin Nüvi 3590, TomTom GO Premium 5"
Gennemførte Adventures: 10
KurtViborg
Indlæg: 28
Tilmeldt: 09 sep 2018, 09:28

Re: Hvilken GPS skal jeg købe?

Indlæg af KurtViborg »

Tak for svaret. Jeg er sådan set kun interesseret i at mine kort bliver holdt opdateret og at apparatet er enkel at betjene. POI bruger jeg ikke og tvivler på at jeg kommer til det.

Jeg vil gerne sikre mig, at kort og apparatopdateringer ikke udgår i nærmeste fremtid.

Altså: Den simplest mulige GPS til en lav pris. Stor skærm betyder ikke noget, men jeg vil gerne have længere batteritid end de små to timer som TT'en har (mindre end to timer) og der skal være mulighed for dansk sprog.

Hvad med f.eks. https://www.foetex.dk/produkter/garmin- ... /100318931/ Garmin Drive 51 LMTS?

P.S. Jeg har ikke smartphone.


Brugeravatar
ramac
Indlæg: 365
Tilmeldt: 12 sep 2014, 01:14
Geografisk sted: København

Re: Hvilken GPS skal jeg købe?

Indlæg af ramac »

Hvis du helt kan undvære trafikmeldinger, er dit forslag et godt og billigt valg (Power har den til samme pris). Den har lifetime kortopdateringer. Garmin er fantastisk med firmware updates. WNRO-fejlen ramte min 8 år gamle 3590. Fejlen blev rapporteret, og et par måneder efter kom en mail fra Garmin om, at nu var fejlen rettet og en ny firmware klar til download. God service!
Kortene vokser hver gang i størrelse. Der er ikke længere plads til dagens kort i 3590'erens indbyggede hukommelse, men jeg valgte dengang bevidst en model med flashkortslot, hvor der i dag sidder et 16GB kort. Drive 51 har 8GB hukommelse, så det kan godt være, at den på et tidspunkt får brug for flashkortudvidelse.
Omkring kontinuitet: De filformater (GPX,GPI) som blev lagt på min første Garmin i 1997 fungerer også i nyeste modeller.
Jeg tror ikke producenterne prioriterer batteritid på bil-produkterne, som alle er beregnet på ekstern strømforsyning.


_____
ramac
Garmin Nüvi 3590, TomTom GO Premium 5"
Gennemførte Adventures: 10
KurtViborg
Indlæg: 28
Tilmeldt: 09 sep 2018, 09:28

Re: Hvilken GPS skal jeg købe?

Indlæg af KurtViborg »

Ok, tak. Så bliver det Garmin Drive 51 LMTS fra Føtæsk. Jeg kan dog ikke finde den på Garmins danske hjemmeside, så den er jo nok udgået og derfor på tilbud?

M.h.t. batteri: Jeg formoder at der medfølger et USB-kabel så jeg kan koble den til cigartænderen, samt en sugekop så jeg kan sætte den på vinduet?


KurtViborg
Indlæg: 28
Tilmeldt: 09 sep 2018, 09:28

Re: Hvilken GPS skal jeg købe?

Indlæg af KurtViborg »

Tø-hø :-)

Jeg bestilte på Føtex' hjemmeside (Klik og Hent) og troppede op i Føtex Viborg. Her havde man kun en hvor emballagen var fugtskadet. Jeg blev forsikret om at jeg naturligvis har fuld garanti på produktet og returret.

Prisen var 699 kr., men jeg fik den for 500 :-)


Brugeravatar
ramac
Indlæg: 365
Tilmeldt: 12 sep 2014, 01:14
Geografisk sted: København

Re: Hvilken GPS skal jeg købe?

Indlæg af ramac »

KurtViborg skrev:
20 okt 2020, 09:21
Jeg kan dog ikke finde den på Garmins danske hjemmeside, så den er jo nok udgået og derfor på tilbud?
Den findes på hjemmesiden: Garmin Drive 51 LMTS GPS‐bilnavigatorer. Det fremgår ikke af Føtex-annoncen, om modellen på tilbud er med fuldt Europakort eller kun Vesteuropa. Hos Power benævnes den med "Fuld EU".
KurtViborg skrev:
20 okt 2020, 09:21
Jeg formoder at der medfølger et USB-kabel så jeg kan koble den til cigartænderen
I kassen
  • Garmin Drive™ 51 LMT-S
  • Forudindlæste kort over hele Europa eller Vesteuropa
  • Lifetime Maps kortopdateringer1 og trafik i produktets levetid2
  • Sugekopmontering til bilen
  • Strømkabel til køretøj
  • USB-kabel
  • Quick guide
KurtViborg skrev:
20 okt 2020, 09:21
samt en sugekop så jeg kan sætte den på vinduet?
Sugekop på vinduet er en trafiksikkerhedsmæssigt dårlig ide og i visse lande direkte forbudt med bødestraf. Sugekoppen kan sættes på en plade på instrumentbrættet eller GPSen monteres mere stabilt på et Brodit beslag.

Billede


_____
ramac
Garmin Nüvi 3590, TomTom GO Premium 5"
Gennemførte Adventures: 10
Brugeravatar
ramac
Indlæg: 365
Tilmeldt: 12 sep 2014, 01:14
Geografisk sted: København

Re: Hvilken GPS skal jeg købe?

Indlæg af ramac »

Du fik skrevet mens jeg bryggede på et svar
KurtViborg skrev:
20 okt 2020, 13:47
Jeg bestilte på Føtex' hjemmeside (Klik og Hent) og troppede op i Føtex Viborg
Tillykke med købet - du bliver sikkert tilfreds med den - men monter den nu rigtigt.


_____
ramac
Garmin Nüvi 3590, TomTom GO Premium 5"
Gennemførte Adventures: 10
Besvar