Visning af egne POI på kortet

hjemmeside
kortrettelser (garmin)
kortrettelser (here)
Garmins danske support: 48 10 50 50 (Mandag - Fredag: 09:00 til 17:00)
Bigfool
Indlæg: 9
Tilmeldt: 05 mar 2015, 17:26

Visning af egne POI på kortet

Indlæg af Bigfool »

Hej med jer - Jeg er ny her på boardet og nybagt ejer af nüvi 3597, som jeg allerede er blevet glad for :)

Jeg har downloadet en del POI'er og installeret på enheden, og når jeg søger efter noget bestemt i en kategori, guider den også fint frem til målet.

De seneste ca. 10 år har jeg kun haft Medion med Gopal men gider selvfølgelig ikke betale omkring kr. 450 hver gang der er en kortopdatering - Derfor nu skiftet til Garmin.
En ting som jeg har været vant til på mine seneste Medion'er er, at man kunne vælge en bestemt, (eller flere), POI kategori, hvor så ikonerne kom frem på kortet, efterhånden som man nærmede sig deres beliggenhed, hvis I forstår (som et slags lag ovenpå selve kortet).

Det gør Garmin'en også, hvis man beder om det, men så er det "kun" alle de kategorier, den er præinstalleret med, og jeg synes at kortet visuelt bliver helt overfyldt med blå ikoner.
Spørgsmålet er derfor, er det muligt at vælge f. eks. campingpladser i DK, der så vises på kortet efterhånden som man kommer i nærheden af disse?

På forhånd tak og


Bedste hilsner,
Bigfool ;-)
Laerlingen
Indlæg: 12
Tilmeldt: 25 nov 2014, 15:08

Re: Visning af egne POI på kortet

Indlæg af Laerlingen »

Jeg har en 3590.

Jeg har indsat et SD-kort, som jeg har døbt Garmin. Her har jeg lavet en mappe, der hedder Garmin, hvilket er vigtigt.

I den mappe lægger jeg forskellige grupper af POI, som er downloadet som gpi-filer.

Når jeg efterfølgende tænder for enheden fortæller den, at der er fundet nyt, og spørger om jeg vil kunne se disse selv om SD kortet er taget ud. Hertil svarer jeg nej, idet det så altid vil være muligt at erstatte poi filen med en nyere version med forskellige rettelser.

Herefter kan du søge efter POi's i gruppen extra eller egne poi (teksten er afhængig af model) og disse poi's vises når du kører forbi, hvis din enhed er zoomet tilstrækkeligt ind på kortet.

Alt efter enhedens konfiguration kan du fravælge poi's som er præinstalleret på enheden, så du kun får det som interesserer sig. Jeg har for eksempel kun tankstationer og pengeautomater til visning sammen med mine egne poi's.


Bigfool
Indlæg: 9
Tilmeldt: 05 mar 2015, 17:26

Re: Visning af egne POI på kortet

Indlæg af Bigfool »

Takker for dit svarindlæg, dog virker det ikke rigtigt for mig:

De POI jeg har downloadet og udpakket er fra gpsforalle.dk, som siger, at formatet skal være GPX (for Garmin), og dem kan jeg navigere efter på enheden, når jeg under "søg" vælger egne POI.
Jeg har isat et micro-SD kort på 16 GB, navngivet det Garmin, oprettet en mappe med navnet Garmin, derefter en mappe DK og i den har jeg så ca. 12-15 forskellige POI-grupper, der alle har filendelsen "gpx".
Når jeg herefter tænder for enheden bliver den bare stående ved "indlæser kort", og så sker der ikke en dyt mere.

Tager jeg micro-SD kortet ud starter enheden op helt normalt.
Kan det have noget at gøre med, at micro-SD kortet fra fabrikken er formateret som "FAT 32"?

På min 3597 har jeg ikke mulighed for at fravælge en eller flere af de præinstallerede POI's, der vises på kortet, efterhånden som man nærmer sig - Det er "alt eller intet" :roll:

Har du mulighed for evt. at guide mig videre?

På forhånd tak og


Bedste hilsner,
Bigfool ;-)
Brugeravatar
BalooDK
Indlæg: 65
Tilmeldt: 18 sep 2014, 22:51
Kontakt:

Re: Visning af egne POI på kortet

Indlæg af BalooDK »

Du kan ikke bare lægge GPX filerne ind på enheden (ej heller på SD kortet)

Du skal benytte Garmin POI Loader for at installere dem. POI Loader laver dem om til de GPI filer som enheden kan læse

Du kan også benytte Turboccc's Extra POI Editor, som er et ret godt program til at lave, tilpasse og konvertere POI's. Dette program kan også
lave GPX filerne om til GPI, som du så kan kopiere over på dit SD Kort.

Extra POI editor (Windows): http://turboccc.wikispaces.com/Extra_POI_Editor

Garmin POI loader (Windows): http://www8.garmin.com/support/download ... jsp?id=927
Senest rettet af BalooDK 14 mar 2015, 21:57, rettet i alt 1 gang.


Mine GPS'er
Garmin Dezl 560, Garmin Dezl 760, 2x Garmin Nuvi 3597, Garmin Nuvi 760,
Garmin Nuvi 765, Tomtom Truck 5150 Pro, Garmin Streetpilot c550
Tomtom GO 620 (Truckmod) + diverse smartphone apps ;)
Laerlingen
Indlæg: 12
Tilmeldt: 25 nov 2014, 15:08

Re: Visning af egne POI på kortet

Indlæg af Laerlingen »

Hej Bigfool

Sådan som jeg husker det er gpx filer til brug for en poiloader, og gpi filer kan anvendes direkte. Jeg tror at gpx filerne er OK, hvis du vælger at gemme poi's tilbrug selv om SD kortet fjernes. Her er der nok en del på dette forrum, som er klogere end jeg. Men det betyder så også at det er sværrere at erstatte med en nyere og opdateret fil. Det er derfor jeg anvender gpi.

Der findes konverteringsprogrammer fra gpx til gpi, men da jeg hidtil har kunnet finde de poi's jeg skulle brug i gpi, så har jeg ikke nogen pejling på, hvor du finder det.

Jeg vil prøve at finde en anvisning på, hvordan man gemmer gpi filer på SD kort, og måske kan jeg ovså finde et konverteringsprogram til dig.

Med hensyn til at fravælge præinstallerede poi's til visning i kortet, når du kører, så er det min hukommelse, der har spillet mig et puds. Jeg kan i hvert fald ikke finde det på min 3590-er lige nu. Men jeg kører med automatisk zoom, hvilket betyder, at kortet zoomer ind, når jeg nærmer mig rutens mål, og dermed kommer der også flere visninger af poi's på skærmen når jeg kommer tættere på målet.

Redigeret: Nå nu ser jeg, at der allerede har været hjælp til at finde en poiloader.


Laerlingen
Indlæg: 12
Tilmeldt: 25 nov 2014, 15:08

Re: Visning af egne POI på kortet

Indlæg af Laerlingen »

Her finder du en svensk anvisning på, hvordan man gemme er GPI fil på sin garmin enheds SD kort

https://www.youtube.com/watch?v=50Z4M63 ... e=youtu.be


Bigfool
Indlæg: 9
Tilmeldt: 05 mar 2015, 17:26

Re: Visning af egne POI på kortet

Indlæg af Bigfool »

Tak BaloonDK :)

Og Laerlingen - Selvfølgelig også tak til dig: Du husker rigtigt, at når man henter POI-filerne er de i gpx-format og når man overfører dem til enheden laver Poiloader dem om til en gpi-fil ;)

Nu har jeg i hvert fald de samme egne pois liggende på enheden såvel som på sd-kortet, men jeg kan umiddelbart stadig kun navigere hen til f. eks. en bestemt campingplads under "søg", hvor jeg som sagt også har kunnet se alle campingpladser som ikoner på kortet, efterhånden som man var i nærheden af dem på min gamle Medion, og det er dén mulighed, jeg savner ... :?

De præinstallerede pois - vistnok 6-8 store grupper - er de eneste jeg får lov at se som ikoner på kortet.

Hører gerne fra andre, om jeg er den eneste der oplever dette eller om jeg bare er for nørded med mine ønsker.


Bedste hilsner,
Bigfool ;-)
Brugeravatar
BalooDK
Indlæg: 65
Tilmeldt: 18 sep 2014, 22:51
Kontakt:

Re: Visning af egne POI på kortet

Indlæg af BalooDK »

Har du både BMP og GPX fil til dine POI ?

Der skal være en billedefil med samme navn som GPX filen og de skal ligge i samme mappe på din PC

Fx: C:/Garmin/POI/
Campingpladser.bmp
Campingpladser.gpx

Når POI loader omdanner dine POI og overfører dem til din enhed, skulle du gerne kunne se
billederne på kortet, når du nærmer dig dem.


Mine GPS'er
Garmin Dezl 560, Garmin Dezl 760, 2x Garmin Nuvi 3597, Garmin Nuvi 760,
Garmin Nuvi 765, Tomtom Truck 5150 Pro, Garmin Streetpilot c550
Tomtom GO 620 (Truckmod) + diverse smartphone apps ;)
Brugeravatar
BalooDK
Indlæg: 65
Tilmeldt: 18 sep 2014, 22:51
Kontakt:

Re: Visning af egne POI på kortet

Indlæg af BalooDK »

Måske et lidt dårligt eksempel, men her er en af mine egne POI på kortet
(Det var lige det eneste screenshot jeg havde ved hånden)

Billede


Hvis du benytter Turboccc's extra POI editor, kan du også lave en helt ny menu-genvej under søg.
Her er det en menu der hedder Privat, med et billede af min bil ;)

Billede


Mine GPS'er
Garmin Dezl 560, Garmin Dezl 760, 2x Garmin Nuvi 3597, Garmin Nuvi 760,
Garmin Nuvi 765, Tomtom Truck 5150 Pro, Garmin Streetpilot c550
Tomtom GO 620 (Truckmod) + diverse smartphone apps ;)
Bigfool
Indlæg: 9
Tilmeldt: 05 mar 2015, 17:26

Re: Visning af egne POI på kortet

Indlæg af Bigfool »

Tak skal du have BalooDK ;)

Jeg har både gpx og bmp filer i samme mappe, så det tror jeg er OK.

Det jeg ikke helt forstår er, at hvis jeg siger "søg", er det så ikke kun et bestemt mål under egne poi, jeg navigerer til, eller mener du, at når jeg navigerer til et mål under egne poi, ja, så bliver også resten af ikonerne i den kategori vist på kortet, efterhånden som jeg nærmer mig dem (hvis du forstår)?


Bedste hilsner,
Bigfool ;-)
Besvar