Hvor pålidelig er hastighedsangivelsen?

hjemmeside
kortrettelser (garmin)
kortrettelser (here)
Garmins danske support: 48 10 50 50 (Mandag - Fredag: 09:00 til 17:00)
Besvar
KurtViborg
Indlæg: 28
Tilmeldt: 09 sep 2018, 09:28

Hvor pålidelig er hastighedsangivelsen?

Indlæg af KurtViborg »

Vores nye bil viser 6 km for meget i følge GPS'en (Garmin Drive 51 LMTS).

Jeg går ud fra at GPS'en via satellitten er mere præcis end et speedometer?


ANH1972
Indlæg: 109
Tilmeldt: 17 feb 2015, 23:39

Re: Hvor pålidelig er hastighedsangivelsen?

Indlæg af ANH1972 »

KurtViborg skrev:Vores nye bil viser 6 km for meget i følge GPS'en (Garmin Drive 51 LMTS).

Jeg går ud fra at GPS'en via satellitten er mere præcis end et speedometer?
Det er helt normalt at et bil speedometer viser for meget. Det gør det generelt for alle biler. Ideen er at hvis du må køre feks 50 i en byzone, og du kun kigger på speedometeret så køre du reelt kun 44 kmt. dvs at så overskrider du ikke fartgrænserne.
Jeg ved at på min bil, når speedometer siger 85 så køre jeg reelt 82 kmt.
Jeg har både en GPS og en fartkontrol og begge disse viser samme hastighed.
Jeg stoler også helt klart mere på min GPS end på min bils speedometer.
Husk dog på at farten på et speedometer typisk ikke er linær (selvom den burde være det, men det er noget med dæktryk, dæktype osv), dvs at feks ved 50 kmt så er der en "fejlvisning på 5 kmt mens ved 130 kan fejlvisningen være en anden.

Sendt fra min SM-G973F med Tapatalk



Brugeravatar
ramac
Indlæg: 366
Tilmeldt: 12 sep 2014, 01:14
Geografisk sted: København

Re: Hvor pålidelig er hastighedsangivelsen?

Indlæg af ramac »

KurtViborg skrev:
29 okt 2020, 09:43
Jeg går ud fra at GPS'en via satellitten er mere præcis end et speedometer?
Det er et interessant spørgsmål, så jeg har dykket lidt ned i det: www.gps.gov siger, at med 95% sandsynlighed er nøjagtigheden på hastigheden over et vilkårligt 3 sekunders interval bedre end eller lig 0,006 m/s ≈ 0,02 km/t.

GPSen måler ikke hastighed ved tilbagelagt distance divideret med tid, for så ville positionsunøjagtigheden spille ind. I stedet måles Doppler effekten på selve GPS signalet på samme måde som politiets fartradar og dermed med samme nøjagtighed. Min Garmin og min TomTom viser altid samme hastighed, og jeg stoler på en nøjagtighed på ±1 km/t og kører lige til hastighedsgrænserne efter det.


_____
ramac
Garmin Nüvi 3590, TomTom GO Premium 5"
Gennemførte Adventures: 10
ANH1972
Indlæg: 109
Tilmeldt: 17 feb 2015, 23:39

Re: Hvor pålidelig er hastighedsangivelsen?

Indlæg af ANH1972 »

ramac skrev:
KurtViborg skrev:
29 okt 2020, 09:43
Jeg går ud fra at GPS'en via satellitten er mere præcis end et speedometer?
Det er et interessant spørgsmål, så jeg har dykket lidt ned i det: www.gps.gov siger, at med 95% sandsynlighed er nøjagtigheden på hastigheden over et vilkårligt 3 sekunders interval bedre end eller lig 0,006 m/s ≈ 0,02 km/t.

GPSen måler ikke hastighed ved tilbagelagt distance divideret med tid, for så ville positionsunøjagtigheden spille ind. I stedet måles Doppler effekten på selve GPS signalet på samme måde som politiets fartradar og dermed med samme nøjagtighed. Min Garmin og min TomTom viser altid samme hastighed, og jeg stoler på en nøjagtighed på ±1 km/t og kører lige til hastighedsgrænserne efter det.
Interessant input. Tak for det BilledeBillede

Sendt fra min SM-G973F med Tapatalk



Besvar