Trucker 6000

hjemmeside
software versioner
kortrettelser
kortversioner
MyDrive
TomToms danske support: 35 25 65 14 (Mandag - Fredag: 10:00 til 17:00)
Katborg

Re: Trucker 6000

Indlæg af Katborg »

På mine tidligere GPS'er fra Navigon / Garmin passede ankomsttiderne efter nogen kørsel med campingvognen rimeligt godt. Som om den tilpassede ankomst tiden til den hastighed jeg faktisk kørte - hvorimod TomTom bare forudsætter at man kører maks. tilladte hele tiden :roll: .

I Østrig må man på mange landeveje kører 100km/t - hvilket jeg på de bjergveje ikke engang ville køre solo. Så det er da træls at TomTom ikke beregner ankomsttiden udfra, hvad man rent faktisk kører - eller giver mulighed for at indtaste en max. hastighed.

På min iPhone har jeg Navigon/Sygic.
Navigon har mulighed for at ændre til Lastvogn - men her lægges der altid for meget tid til. Hvorimod bil virker rimelig fornuftig, ligesom Sygic gør det.

Også træls at TomTom ikke tilbyder en software opdatering af GO6000, Trucker fandtes jo ikke da jeg købte min G06000, så havde jeg måske valgt den ??

Brugeravatar
peter4200
Site Admin
Geografisk sted: Korsør

Indlæg af peter4200 »

Min påstand er at TomTom genberegner din ankomsttid efter din aktuelle hastighed. Jeg oplever tit og ofte at den beregnet ankomsttid passer inden for få minutter, hvis der ikke opstår nogle problemer under køreturen. Hvis der skulle opstå kø eller andre uheldige ting, bliver der straks beregnet en ny ankomsttid og denne nye tid passer også inden for få minutter. At du ikke kan få en GO 6000 til at vise den korrekte ankomsttid kan jeg ikke forstå

At TomTom ikke tilbyder muligheden for at opgradere fra en GO 6000 til en Trucker 6000 kan jeg muligvis godt forstå, da en Trucker 6000 har mere flash hukommelse til kortene og mon ikke også at hardwaren har fået en opgradering

med venlig hilsen

Peter Meyland
(Site admin & POI Base udvikler)
TomTom: Trucker 6000, GO 6000 samt GO LIVE Camper & Caravan
Sygic for Android
CoPilot Premium for Android
Garmin Nüvi 255, Nüvi 2597
Brugeravatar
pck
Geografisk sted: Esjerg

Indlæg af pck »

peter4200 skrev:Min påstand er at TomTom genberegner din ankomsttid efter din aktuelle hastighed. Jeg oplever tit og ofte at den beregnet ankomsttid passer inden for få minutter, hvis der ikke opstår nogle problemer under køreturen. Hvis der skulle opstå kø eller andre uheldige ting, bliver der straks beregnet en ny ankomsttid og denne nye tid passer også inden for få minutter. At du ikke kan få en GO 6000 til at vise den korrekte ankomsttid kan jeg ikke forstå

At TomTom ikke tilbyder muligheden for at opgradere fra en GO 6000 til en Trucker 6000 kan jeg muligvis godt forstå, da en Trucker 6000 har mere flash hukommelse til kortene og mon ikke også at hardwaren har fået en opgradering

jeg synes nu heller ikke jeg plejer at have de store udsving med ankomsttider på min GO 6000 ;)

med venlig hilsen
Palle
Katborg

Indlæg af Katborg »

pck skrev:
peter4200 skrev:Min påstand er at TomTom genberegner din ankomsttid efter din aktuelle hastighed. Jeg oplever tit og ofte at den beregnet ankomsttid passer inden for få minutter, hvis der ikke opstår nogle problemer under køreturen. Hvis der skulle opstå kø eller andre uheldige ting, bliver der straks beregnet en ny ankomsttid og denne nye tid passer også inden for få minutter. At du ikke kan få en GO 6000 til at vise den korrekte ankomsttid kan jeg ikke forstå

jeg synes nu heller ikke jeg plejer at have de store udsving med ankomsttider på min GO 6000 ;)

Kører jeg solo, så passer tiderne også nogenlunde. Men her kører jeg som oftest og max tilladt, eller lige et par km/t hurtigere ;)
Men det gør de så absolut ikke når jeg kører med campingvogn. Opstår der problemer på ruten, bliver det selvfølgelig lagt til som forsinkelse. Men kører man langsommere end forudsat - så tages der IKKE højde for dette.

Med campingvogn kører jeg typisk 90-95 km/t på motorvejen, og her kan jeg garantere at der ikke tages højde for denne lavere hastighed. Har jeg fx 400km til næste stop - udelukkende motorvejs kørsel, så har TomTom måske beregnet en ankomst tid på ca. 3½ time = pænt over 100km/t i snit - som jeg jo slet ikke er i nærheden af.

Vi havde 1.450km til campingpladsen i Østrig. Motorvej fra Fyn og lige indtil ca. 10km fra pladsen.
Ankomsttiden til pladsen krævede hele vejen at vi skulle køre et pænt over 100km/t for at holde dette, og den gns. fart var vi på intet tidspunkt i nærheden af. Gns. fart på motorvej ifølge bilens kørecomputer lå på 75-80 km/t. - inkl. forsinkelser ved kø-kørsel, uden forsinkelser lå gns. fart på 88-95km/t. Kørecomputer tæller tid, når der er tænding på, og km når der rulles.
Så min påstand er at der IKKE tages højde for aktuel hastighed, men at der hele tiden regnes med max tilladt + alm. trafikale forsinkelser.

Brugeravatar
peter4200
Site Admin
Geografisk sted: Korsør

Indlæg af peter4200 »

Jeg har ikke en fornuftig forklaring på hvorfor du oplever dette, det er absolut ikke noget som jeg har oplevet på noget tidspunkt.

med venlig hilsen

Peter Meyland
(Site admin & POI Base udvikler)
TomTom: Trucker 6000, GO 6000 samt GO LIVE Camper & Caravan
Sygic for Android
CoPilot Premium for Android
Garmin Nüvi 255, Nüvi 2597
ladjo

Indlæg af ladjo »

Er lige kommet tilbage fra det sydlige Toscana. 1850 km hen og tilbage... uden CV :D
Hvis du lægger mærke til det ændrer den løbende din ankomst tid når du kører med lavere hastighed end det maximale.

Jeg kører dog med den første udgave af en Nav 4 Go 500, men samme motor og fw. som Go 5000/6000.

Eneste som jeg oplever TT ikke beregner med i tiden er pauserne, som jo også er lige så individuelle som kørestil.

Men ja... Der kommer altid en ny model om et ½-1 år som kan mere af det vi efterlyser... Det er der jo ikke noget at gøre ved.

Nav 4 enhederne skulle lære af din kørestil, men når du når frem til feriedestinationen og spænder vognen af, er det jo igen om at lærer GO´en at du kører hurtigt igen.

Eneste lidt sure men 100% løsning for campister med vogn er vel at skifte til Truck versionen.
99% løsningen er at lave lidt hovedregning, mens man alligevel bare sidder og kører...

Husk dog at holde ferie... Ankomsttiden er ikke så vigtig... Bare man kommer sikkert frem :twisted:

Jeg bryder mig nemlig ikke om at køre forbi de ødelagte feriedrømme på Autobahn, i form af ødelagte biler og vedhæng og endnu værre tilskadekommene mennesker.

Venlig hilsen
Lars
TomTom GO 5000 Nav 4
Sygic for Android (Har tjekket Tomtom Nav4 for Android ud = Awsom =;0)
Sygic+Tomtom Go for IOS divices ;o)
Windows Kort/Sygic/CoPilot for Windows Phone
Katborg

Indlæg af Katborg »

Den ændre kun løbende ankomst tid, fordi man løbende taber tid - når man ikke kører max tilladt.
Startede med ca. 1.400km som ville tage ca. 12 timer = 116,67km/t.

Løbende ned igennem Tyskland/Østrig kunne jeg se at det stort set var samme gns. fart på den resterende del af ruten - selvom jeg kun kørte 90km/t i snit.

Har lige fået svar fra TomTom som bekræfter hvad jeg har observeret.
Hvis jeg har forstået din mail korrekt, så spørger du til om vores enheder kan ændre ankomst tid, hvis man ikke kører maks hastigheden og om det er muligt at købe Trucker softwaren til din enhed.

Desværre er dette ikke muligt i vores bilnavigationsenheder. For at have denne funktions skal man enten have en Camper- eller Trucker enhed.

Det er ikke muligt at købe Trucker 6000 softwaren til en GO 6000, desværre. For at få disse funktioner skal man købe en Trucker eller Camper model.
Jeg fatter så ikke en meter af, hvorfor TomTom ikke vil sælge/tjene kr. på at ejere af GO6000 kunne købe en software opgradering til Trucker 6000. Det er vel den samme hardware - og kun en forskel i softwaren ? - så hvorfor ikke sælge denne opdatering ?
Da jeg købte min GO6000 fandtes trucker 6000 slet ikke. Overvejede slet ikke en camper version, fordi den lignede en FORÆLDET version af en gl. Tomtom - OG! fordi mine tidligere Navigon/Garmin tog højde for aktuel hastighed.

På mine første PNA'er kunne man vælge profil - men den er stille og roligt blevet fjernet fra alle modeller ??

I min Navigon App på min iPhone kan jeg købe en camper opgradering. Jeg kan desuden vælge forskellige køretøjstyper. Bil, Motorcykel, Lastbil og cykel. Lastbilen er beregner dog en alt for lang tid, i forhold til hvad jeg kører med campingvogn.

Men det er samme problem som jeg tidligere har brokket mig over. Køb en PNA og du og bundet til denne version og får ingen fremtidige opdateringer til softwaren.

Køb en app til en SmartPhone og du får løbende GRATIS opdateringer, forbedringer og nye funktioner. PLUS du vil kunne købe en camper/trucker opgradering.

Fatter ikke at de bliver ved med og gøre forskel på PNA og Smartphones :?:
Senest rettet af Katborg 28 jul 2015, 12:22, rettet i alt 1 gang.

ladjo

Indlæg af ladjo »

Jeg vil sige du rammer hovedet på sømmet spot on ;o/

PNA´er vil langsomt fade ud/forsvinde.

Navigations apps til mobilerne bliver det nye sort.
Med tilføjelser af Mirrorcast, Carplay og Androide Connect, til bilradio, så apps´ne kan køre og betjenes på radioens skærm, mens telefonen ligger til opladning i handskerummet, eller bare via Bluetooth.

Men indtil da, vil jeg da også mene TT burde vise sig fra sin bedste side.

Jeg mener dog det blev nævnt at Trucker udgaven havde mere Flash hukommelse og muligvis anden hw. end den "normale" Go 6000.

Venlig hilsen
Lars
TomTom GO 5000 Nav 4
Katborg

Indlæg af Katborg »

ladjo skrev:Jeg vil sige du rammer hovedet på sømmet spot on ;o/

PNA´er vil langsomt fade ud/forsvinde.

Navigations apps til mobilerne bliver det nye sort.
Med tilføjelser af Mirrorcast, Carplay og Androide Connect, til bilradio, så apps´ne kan køre og betjenes på radioens skærm, mens telefonen ligger til opladning i handskerummet, eller bare via Bluetooth.

Men indtil da, vil jeg da også mene TT burde vise sig fra sin bedste side.

Jeg mener dog det blev nævnt at Trucker udgaven havde mere Flash hukommelse og muligvis anden hw. end den "normale" Go 6000.
Enig :)

Min GO6000 har 8gb flash, hvilket var for lidt ved den sidste kortopdatering - havde et 16gb microSD kort liggende, som jeg måtte bruge for at få hele Europa kortet installeret.

Kan da godt være at Hardwaren er lidt anderledes, men derfor burde Trucker vel kunne fungere uden problemer - med et ekstra hukommelses kort.
Truck Navigation til Navigon app på min iPhone fyldte 7,5mb :!: - Der skulle ikke engang hentes nye kort - så kan det vel ikke være svære og få det til og virke på GO6000 ? Lidt god vilje måske :lol:

Det var nøjagtigt det samme bøvl vi havde for nogle år siden, da jeg havde (har) en Navigion 8100. Store problemer med korrekt beregning af ruter.
De blev løst i 8110. Til og begynde med påstod Navigon så at 8110 softwaren ikke kunne tilpasses/installeres på den gamle 8100.

Efter mange og lange debatter i diverse forum, og med stor hjælp herfra - frigav de så endelig en 8110_upgrade version, som man vist nok skulle købe.

Så hvis TT havde lidt vilje til og yde en god service - så kunne de med garanti også få Truck version til og køre på en std. GO6000.

Nu har jeg købt camping "Lastbiler og Autocampere Navigation" addon til min NAVIGON app på min iPhone.
Det er nu engang Navigon jeg bedst kan lide mht. til layout på kort, indstillinger, funktioner og den måde man laver ruter på. Kan så godt være at den beregner ruter en smule anderledes en Tomtom, og trafikmeddelser er knap så præcise ?
Jeg kommer nok stadigvæk rimeligt fornuftigt fra A til B :)

Med denne addon til Navigon får jeg 2 ekstra hastighedsprofiler. Varebil og Mobilehome.

Turen i sommers hjemmefra og til campingpladsen i Kärnten beregnes til 1.453km med bil, og 1.462 i Lastbil, Varebil, Mobilhome.

Tider / gns. fart
Bil: 12:03 / 120,58km/t (stemmer vist meget godt med hvad min GO6000 beregnede ruten til hjemmefra)
LB: 17:48 / 82,13 (Troede lastbiler måtte køre max. 80km/t :lol: )
VB: 13:26 / 108,83
MH: 17:20 / 84,35

Ikke den store forskel på LB/MH - men tror dog at MH passer meget godt til den gns. jeg reelt holder på Motorvejen - når trafikken ruller.

I LB, VB og MH får jeg nu mulighed for at vælge:

Antal hængere 0, 1, 2, 3 eller flere :o
Farligt gods - gasflasker ?? :D
Dimensioner, længde, højde, bredde, vogntogsvægt og akseltryk.

Så må næste investering være en ny radio til bilen med 7" skærm og Carplay :D :mrgreen:
Senest rettet af Katborg 30 jul 2015, 13:07, rettet i alt 2 gange.

ladjo

Indlæg af ladjo »

Sent from my iPhone using Tapatalk

Venlig hilsen
Lars
TomTom GO 5000 Nav 4
Besvar