Caravan/camper/Truck GPS ?????

hjemmeside
software versioner
kortrettelser
kortversioner
MyDrive
TomToms danske support: 35 25 65 14 (Mandag - Fredag: 10:00 til 17:00)
Besvar
Flarup
Indlæg: 1
Tilmeldt: 18 mar 2017, 10:49

Caravan/camper/Truck GPS ?????

Indlæg af Flarup »

Hej
jeg er af den type der primært bruger sin GPS når turen går syd på med campingvognen på anhængeren :)
Jeg har tidligere brugt GPS maskiner fra både Garmin, Navigon og senest TomTom:
Men sidste år valgte jeg at bruge min Ipad Mini4 med Navigon software, hvor jeg havde tilkøbt samtlige tillægspakker bl.a. også Caravan tillægget.
Jeg kører med en Touran og en Hobby 545KMF som er 2,5 meter bred. Da vi sidste år ankom til vores campingplads guide Navigon mig ind omkring en by med tæt vejarbejde, hvilket ikke være synderligt Truck eller campingvognsegnet :)
Jeg har derfor kigget lidt på Sygic's Trucker GPS software til ipaden og TomTom's Trucker 6000 GPS, men inden jeg beslutter mig, vil jeg høre om der er nogle af jer der har erfaringer med dem og kan anbefale eller fraåde mig at købe en af delene ?
hvis i har et helt tredje alternativ til en software eller GPs er det også fint :)


Brugeravatar
peter4200
Site Admin
Indlæg: 1741
Tilmeldt: 23 aug 2014, 10:19
Geografisk sted: Korsør

Re: Caravan/camper/Truck GPS ?????

Indlæg af peter4200 »

Jeg har en Trucker 6000 kg den var ikke ledt mig på afveje endnu. Vi, GPSen også jeg er altid kommet godt ud af det. Selv kører vi rundt med en LMC 573 som også er 2.5m bred og vi er altid kommet frem uden problemer.

Sygic Truck ved jeg intet om. Jeg har tidligere været tilhænger af Sygic, men har fravalgt dem p.g.a deres søgefaciliteter. Det giver ingen mening at det kun er muligt at søge i nærheden af en by når der be yttees egne POIs. Men det er en helt anden historie


med venlig hilsen

Peter Meyland
(Site admin & POI Base udvikler)
TomTom: Trucker 6000, GO 6000 samt GO LIVE Camper & Caravan
Sygic for Android
CoPilot Premium for Android
Garmin Nüvi 255, Nüvi 2597
Aasted
Indlæg: 7
Tilmeldt: 20 apr 2017, 21:50

Re: Caravan/camper/Truck GPS ?????

Indlæg af Aasted »

Jeg har de seneste uger ligget i mailkorrespondance med TOMTOM support.
Har siden okt. 2014 kørt med Go live 1005 Camper og Caravan og egentlig været godt tilfreds. Modellen fås vist ikke mere som ny.
Kører ganske vist kun med en Focus og en 5 meter Knaus, 2,3 m bred, men de sidste års ture til diverse småbyer i stort set hele Frankrig og Norge op til Bodø og ned gennem Sverige (4.000 km hvert år), har ikke voldt nogen som helst problemer.

Disputten med Knaus går på, at jeg fandt ud af at gps blot vælger de største veje, så snart man vælger andet køretøj end personbil. Og rutevalget hurtigste/økonomiske/smukkeste osv, ser den bort fra. Virker kun ved personbil.
Dvs. at man kommer på unødvendige omveje, fordi den hurtigst muligt vil ud på større veje.

Desuden er der ikke fuldstændig styr på broer fandt jeg ud af ved lidt test.
Ullerødvej i Kokkedal går under en bro der kun er 3,90 m høj, og den bliver jeg ledt ind under, selvom jeg vælger at mit køretøj er 4 m højt.
TOMTOM henviser blot til at min gps er mere end 2 år gammel, så det er bare ærgerligt. Dog kan jeg få lidt rabat ved køb af ny.

Jeg har derfor kigget lidt på Sygic Trucker hvor man kan vælge en version med R/V og Camper, Europa for kr. 599 med 3 års opdateringer. Det lyder som et godt bud.
Nogle test viser at den finder omtalte broproblem, og leder udenom når køretøjet er for højt. Den bruger i øvrigt HERE kort.

Men TOMTOM har jo rigtigt gode trafikmeldinger m.m. så jeg har også kigget på Trucker 6000 lifetime, men er gået i stå ved køretøjsvalget. Jeg kan simpelt hen ikke se at det er muligt at vælge bil med campingvogn. Det nærmeste vil være en bus, hvor hastighedsgrænserne passer nogenlunde, og så indtaste sin størrelse som et langt køretøj. Dette har Sygic styr på.

Om Trucker 6000 har bedre styr på broerne og det med nærmeste vej, uden desperat at vise ud på største veje, ved jeg ikke. Men det ville være interessant hvis nogen kan sige noget om det.

Det skal siges, at min go1005 CC godt kan presses til at gøre det bedre. Hvis man vælger at ville se alternative ruter, viser den de andre muligheder, som er kortere og hurtigere. Men irriterende at den ikke bare gør det.
Når der så samtidig er problemer med broer, har jeg mistet meget af den tillid jeg ellers havde til den i øvrigt fine gps, der er hurtig og korrekt til de fleste andre funktioner.

Når jeg tøver med at bruge tlf. som feriegps er det fordi jeg flere gange har oplevet at den er bagud (også min helt nye iPhone 7). Og det giver problemer i f.eks. store motorvejsudfletninger man ikke kender. Der skal gps bare virke hurtigt og her og nu - på det præcise tidspunkt man har brug for at ændre bane.


Kun døde fisk flyder med strømmen.

Haft Navigon og Tom-Tom go live, Camper og Caravan.
Nu Garmin Camper 770
Brugeravatar
peter4200
Site Admin
Indlæg: 1741
Tilmeldt: 23 aug 2014, 10:19
Geografisk sted: Korsør

Re: Caravan/camper/Truck GPS ?????

Indlæg af peter4200 »

Hvis du laver en testrute som går via Ullerødvej i Kokkedal, så skal jeg gerne se hvad min Trucker 6000 foreslå af vej


med venlig hilsen

Peter Meyland
(Site admin & POI Base udvikler)
TomTom: Trucker 6000, GO 6000 samt GO LIVE Camper & Caravan
Sygic for Android
CoPilot Premium for Android
Garmin Nüvi 255, Nüvi 2597
LarsKBH
Indlæg: 2
Tilmeldt: 31 mar 2017, 20:58
Kontakt:

Re: Caravan/camper/Truck GPS ?????

Indlæg af LarsKBH »



GO6200
GO6000
GO600
START50
Bridge OC NDS Map
Bridge OJ NDS Map
GO for Android
MyDrive EU Android app.
MySports Android app.
Multisports Watch OHRM Music
Multisports Watch OHRM Music(Spark3)
Multisports Outdoor OHRM Music
Fitness band
Fitness band BIO
Aasted
Indlæg: 7
Tilmeldt: 20 apr 2017, 21:50

Re: Caravan/camper/Truck GPS ?????

Indlæg af Aasted »

peter4200 skrev:Hvis du laver en testrute som går via Ullerødvej i Kokkedal, så skal jeg gerne se hvad min Trucker 6000 foreslå af vej
Hej Peter

Beklager det sene svar, men sommerferie m.m. skal jo passes :-) Sydfrankrig og Tyskland.

Prøv at lave en rute fra Ullerødvej 20 til Ullerød banevej 1, begge dele i Kokkedal.
Det giver en ganske kort tur på 450 m, og korteste vej er under føromtalte lave bro (3.90 m). Så hvis dit køretøj er højere bør man jo ikke komme under der.

Min erfaring med TOMTOM 1005 go live camper i sommer, hvor turen bl.a. gik til Mont Ventoux og Napoleons ruten, og 13% stigninger, er at den stort set klarer det fint.
Den var ikke skyld i nogen problemer med ruter. Dog oplevede jeg af og til at den har svært ved at få fat i serveren, og dermed trafikmeldingerne. Gav problemer ved nogle storbyer, hvor vi virkelig gerne ville undgå kø kørsel. En genstart hjalp på problemet hver gang, men ret irriterende. Tænker det skyldes man abonnenter på nettet.
Den har ikke advarsler om kraftige stigninger sådan som den nye Garmin 770 camper har, og kan ikke håndtere mere end 3 via punkter på en rute. Så lige nu overvejer jeg Garmins nye camper version, med bedre POI og planlægningsfunktioner.

Ærgrer mig dog lidt over at Garmin tilsyneladende ikke har aktiv holder, og at den skal bruge en telefonopkobling for at have alle trafikmeddelser med.
Omvendt vil jeg gerne kunne planlægge lidt mere på gps'en når vi er afsted, hvor internetforbindelser ofte er tæt på ikke eksisterende. Selv telefonerne har det svært, der hvor vi kommer frem. Og der har TOMTOM live funktionen virket fint.


Kun døde fisk flyder med strømmen.

Haft Navigon og Tom-Tom go live, Camper og Caravan.
Nu Garmin Camper 770
Brugeravatar
peter4200
Site Admin
Indlæg: 1741
Tilmeldt: 23 aug 2014, 10:19
Geografisk sted: Korsør

Re: Caravan/camper/Truck GPS ?????

Indlæg af peter4200 »

Den pokkers sommer :-)

Jeg har lavet en rute med en bus fra Ullerødvej 20 til Ullerød Banevej 1 og den sender mig nord på viaHolmrgårdsvej, Brønsholm Kongevej, Fredensborgvej og så Strandvejen. En tur på ca. 16 km

Så vidt jeg ved, så er det muligt at have flere en 3 via punkter i en NAV4 enhed (som Trucker 6000 er). GO Live C&C 1005 er en NAV3 enhed og er noget anderledes end NAV4 enheder.

Jeg har ikke, på min Trucker 6000, oplevet problemer med mistet live forbindelse


med venlig hilsen

Peter Meyland
(Site admin & POI Base udvikler)
TomTom: Trucker 6000, GO 6000 samt GO LIVE Camper & Caravan
Sygic for Android
CoPilot Premium for Android
Garmin Nüvi 255, Nüvi 2597
Besvar