TomTom vs Garmin
: 16 aug 2019, 16:04
På turen til Tyskland tidligere på året viste vores Garmin Nüvi 3590 (alm. RDS-TMC) sig at være dårligt orienteret om veje, der var lukkede pga. vejarbejde. Den kan derfor heller ikke lægge alternativ rute, når blokeringens udstrækning ikke er kendt. I forventning om, at TomTom er bedre til trafikmeldinger, blev en TomTom Premium 5" anskaffet til næste tur. De sidder nu begge i aktive Brodit beslag og er blevet sammenlignet undervejs:
TomTom's rutelægning på PC er meget lettere at gå til end Garmin's BaseCamp, og det er smart at ruten synkroniseres over i GPSen automatisk. Blot ærgerligt at POIs fra GPSen ikke kan indgå i ruten uden at være kopieret over i MyPlaces, som synkroniseres over platformene. Denne synkronisering kører heller ikke altid perfekt. Nogle punkter kommer over uden navn - kun med koordinaterne. Den er i indstillingerne sat til at spørge om hurtigste eller billigste rute, men den spørger ikke. Det er muligvis mig, der ikke forstår, hvad indstillingerne betyder. Det har ikke voldt problemer med Garmin, der på opfordring giver 3 ruteforslag.
TomTom viser benzintanke på ruten, men ikke hvilket mærke. Jeg vil gerne have Super+ fra Hem eller Jet, og Garmin kan sættes til som en radar kontinuert at vise nærmeste benzintanke med navn. Så kan man blot køre indtil rette mærke dukker op på skærmen. Den funktion kan jeg ikke undvære.
Garmin viser alle POIs på kortet, og det hænder ikke sjældent, at vi kører efter en ikke planlagt attraktion, som undervejs er dukket op på skærmen. TomTom viser generelt ikke POIs på skærmen.
I Vierlande området ved Hamburg ville vi se et antal destinationer. Både TomTom og Garmin kan lægge ruter med via-punkter, men Garmin kan optimere rækkefølgen af via-punkterne til den mest effektive rute.
Der er selvfølgelig mange andre forskelle med fordele og ulemper til den ene eller den anden side, men konklusionen er blevet, at begge GPSer bliver siddende, men det er sandsynligt, at TomTom får hæderspladsen i midten, og Garmin må rykke til pladsen på vinduesstolpen. Pga. Brodit ProClip beslagene er det intet problem at bytte plads uden at skulle købe nye beslag.
TomTom's rutelægning på PC er meget lettere at gå til end Garmin's BaseCamp, og det er smart at ruten synkroniseres over i GPSen automatisk. Blot ærgerligt at POIs fra GPSen ikke kan indgå i ruten uden at være kopieret over i MyPlaces, som synkroniseres over platformene. Denne synkronisering kører heller ikke altid perfekt. Nogle punkter kommer over uden navn - kun med koordinaterne. Den er i indstillingerne sat til at spørge om hurtigste eller billigste rute, men den spørger ikke. Det er muligvis mig, der ikke forstår, hvad indstillingerne betyder. Det har ikke voldt problemer med Garmin, der på opfordring giver 3 ruteforslag.
TomTom viser benzintanke på ruten, men ikke hvilket mærke. Jeg vil gerne have Super+ fra Hem eller Jet, og Garmin kan sættes til som en radar kontinuert at vise nærmeste benzintanke med navn. Så kan man blot køre indtil rette mærke dukker op på skærmen. Den funktion kan jeg ikke undvære.
Garmin viser alle POIs på kortet, og det hænder ikke sjældent, at vi kører efter en ikke planlagt attraktion, som undervejs er dukket op på skærmen. TomTom viser generelt ikke POIs på skærmen.
I Vierlande området ved Hamburg ville vi se et antal destinationer. Både TomTom og Garmin kan lægge ruter med via-punkter, men Garmin kan optimere rækkefølgen af via-punkterne til den mest effektive rute.
Der er selvfølgelig mange andre forskelle med fordele og ulemper til den ene eller den anden side, men konklusionen er blevet, at begge GPSer bliver siddende, men det er sandsynligt, at TomTom får hæderspladsen i midten, og Garmin må rykke til pladsen på vinduesstolpen. Pga. Brodit ProClip beslagene er det intet problem at bytte plads uden at skulle købe nye beslag.