Erfaring med TomTom GO Mobile vs GPS-enhed

hjemmeside
software versioner
kortrettelser
kortversioner
MyDrive
TomToms danske support: 35 25 65 14 (Mandag - Fredag: 10:00 til 17:00)
Besvar
alexjensen
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21 feb 2018, 16:36

Erfaring med TomTom GO Mobile vs GPS-enhed

Indlæg af alexjensen »

Hej alle

Jeg har TomTom GO LIVE 825, som jeg har haft nogle år nu. Enheden bliver primært anvendt, når vi er på ferie i udlandet, og især ruteplanlægningen og live-traffic er vi specielt glade for. Da det er en ældre model, skal jeg løbende betale for opdatering af kort og live-tjenester. Denne ekstraudgift kan godt irritere mig, så derfor overvejer jeg at købe enten en ny GPS (f.eks. TomTom GO 520) eller TomTom GO Mobile til min iPhone. Hvis jeg f.eks. køber TomTom GO Mobile, så har man mulighed for både at købe abonnement (fri kilometer) til de måneder, man er på ferie eller til et helt år. Det er dog en mindre udgift end til nye kort og live-tjenesterne.

Men jeg vil gerne være sikker på, at TomTom GO Mobile giver den samme gode navigation/ruteplanlægning med live-traffic, som vores nuværende model tilbyder. Som nævnt er selve navigationen det vigtigste, og alle de andre smarte funktioner kommer dermed i anden række. Jeg ved det kræver dataroaming i udlandet, men vil navigationen og live-traffic være af samme kvalitet? Hvis der er andet, jeg skal være specielt opmærksom på i valg mellem GPS-enhed og TomTom GO Mobile, hører jeg meget gerne om det.

Mvh

Alex Jensen


Brugeravatar
peter4200
Site Admin
Indlæg: 1741
Tilmeldt: 23 aug 2014, 10:19
Geografisk sted: Korsør

Re: Erfaring med TomTom GO Mobile vs GPS-enhed

Indlæg af peter4200 »

Forskellen mellem softwaren i mobilen og i f.eks. en Go 520 er temmelig minimal hvad angår live traffic - faktisk tror jeg at TomTom bestræber sig på at begge software versioner skal være så ens som mulig
.


med venlig hilsen

Peter Meyland
(Site admin & POI Base udvikler)
TomTom: Trucker 6000, GO 6000 samt GO LIVE Camper & Caravan
Sygic for Android
CoPilot Premium for Android
Garmin Nüvi 255, Nüvi 2597
alexjensen
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21 feb 2018, 16:36

Re: Erfaring med TomTom GO Mobile vs GPS-enhed

Indlæg af alexjensen »

Tak for svaret. Jeg håber selvfølgelig også, de forsøger at lave ruteberegning og live-traffic ens på begge enheder.

Er der eventuelt nogle herinde, der har erfaringer med begge typer som kan komme med deres erfaringer?

Mvh

Alex


Brugeravatar
peter4200
Site Admin
Indlæg: 1741
Tilmeldt: 23 aug 2014, 10:19
Geografisk sted: Korsør

Re: Erfaring med TomTom GO Mobile vs GPS-enhed

Indlæg af peter4200 »

Jeg har prøvet mobil versionen og den matcher meget godt den software som er i GO enhederne. Både hvad angår ruter og trafik info. Det skal dog lige siges at jeg kun har prøvet den mobile variant i Danmark


med venlig hilsen

Peter Meyland
(Site admin & POI Base udvikler)
TomTom: Trucker 6000, GO 6000 samt GO LIVE Camper & Caravan
Sygic for Android
CoPilot Premium for Android
Garmin Nüvi 255, Nüvi 2597
ladjo
Indlæg: 74
Tilmeldt: 25 sep 2014, 10:32

Re: Erfaring med TomTom GO Mobile vs GPS-enhed

Indlæg af ladjo »

Vil da lige skrive at jeg også har testet lidt med Tomtom Go Mobile, vs min GO5000 som jeg netop også bruger til ferier..

På rute beregninger eller trafikmeldinger ser jeg ingen forskelle. Der er jo altid den usikkerhed ved en mobil app. Også hos Apple ja... at en opdatering af iOS og/eller app. Kan medføre ‘små’ uhensigtsmæssigheder.
Jeg kan godt lide tanken om redundans, men da alle her i familien kører iPhone og vi alle har apps til navigation... tja, hvorfor så blive ved med at købe en PNA. Hvorefter telefoner er jo blevet vores PDA

Mit råd er. Prøve TT GO Mobile i en måned, her hjemme til småt og stort.

Bruger selv Bl.a. Sygic som også bruger Tomtom Maps, det gør Apples eget Maps/kort iøvtigt også, inkl. trafikmeldingerne... Apple maps har du bare ikke den samme frihed/selvbestemmen over.

Kig evt på alternativer som “Here we go” (Nokias ‘gamle’ Here Maps.) Gratis og med udmærkede trafikmeldinger.

Kan dog ikke sammenlignes med Tomtom Trafic.

Mistede/eller solgte, jeg min Tomtom Go 5000, ville jeg bruge Go Mobile på de lange ferieture... og nøjes med Apple, google, andre Maps her hjemme.

Men som sagt prøv det selv i en måned.


Sent from my iPad using Tapatalk


Venlig hilsen
Lars
TomTom GO 5000 Nav 4
Sygic for Android (Har tjekket Tomtom Nav4 for Android ud = Awsom =;0)
Sygic+Tomtom Go for IOS divices ;o)
Windows Kort/Sygic/CoPilot for Windows Phone
relausen
Indlæg: 4
Tilmeldt: 02 jun 2015, 14:06

Re: Erfaring med TomTom GO Mobile vs GPS-enhed

Indlæg af relausen »

En kæmpe fordel ved de dedikerede enheder (fx GO 5xxx/6xxx) er, at de frit kan deles af alle i familien, og at de har en større skærm end de fleste telefoner. Dog: Hvis man har en Plus-version af en iPhone er skærmstørrelsen ca. den samme som en GO 5xxx :-)

At TomTom er gået over til en abonnementsmodel på deres iOS-app (kr. 149 pr. år eller kr. 45 for enkelte måneder) betyder, at det er en anelse mere besværligt at dele over flere telefoner end tidligere. Dog ikke mere end at man blot skal "gendanne køb" på alle telefoner udover den første man køber abonnement på. Det styres via sit TomTom-login, heldigvis ikke via sit Apple Id :-)

En anden træls ting ved app-udgaven er, at den ikke kan bruges med Apple CarPlay. Dette er dog ikke TomToms skyld, da dette gælder alle andre nav-apps end Apples egen Maps-app. Apple Maps fungerer dog efterhånden temmeligt godt til navigering. Største mangler er, man ikke kan se hastighedsgrænser og aktuel hastighed. Og som andre har skrevet, leveres live trafik-info af TomTom her i Europa, så Maps er også ret god til at vise dette :-)


Besvar