TomTom vs Garmin

hjemmeside
software versioner
kortrettelser
kortversioner
MyDrive
TomToms danske support: 35 25 65 14 (Mandag - Fredag: 10:00 til 17:00)
Brugeravatar
ramac
Indlæg: 365
Tilmeldt: 12 sep 2014, 01:14
Geografisk sted: København

Re: TomTom vs Garmin

Indlæg af ramac »

ramac skrev:
30 aug 2019, 23:38
... så i princippet har man ikke noget at bruge indstillingen "Trinvis søgning" til - specielt når den ikke fungerer Billede
Det har man så alligevel. Ved "søgetilstand" "Trinvis søgning" kan man søge i en speciel POI kategori.

Billede

Den mulighed forsvinder med "søgetilstand" "Hurtig søgning", og det dur ikke for mig, så jeg må leve med fejlen i "Trinvis søgning".
ANH1972 skrev:
31 aug 2019, 00:03
Og så lagde jeg også mærke til at man kan minimere tastaturet og se lokation foreslagen på selve kortet..det giver et lidt andet overblik hvis man leder efter en lokation...

Billede
Billede


_____
ramac
Garmin Nüvi 3590, TomTom GO Premium 5"
Gennemførte Adventures: 10
ANH1972
Indlæg: 109
Tilmeldt: 17 feb 2015, 23:39

Re: TomTom vs Garmin

Indlæg af ANH1972 »


ramac skrev:
ramac skrev:
30 aug 2019, 23:38
... så i princippet har man ikke noget at bruge indstillingen "Trinvis søgning" til - specielt når den ikke fungerer Billede
Det har man så alligevel. Ved "søgetilstand" "Trinvis søgning" kan man søge i en speciel POI kategori.

Billede

Den mulighed forsvinder med "søgetilstand" "Hurtig søgning", og det dur ikke for mig, så jeg må leve med fejlen i "Trinvis søgning".
ANH1972 skrev:
31 aug 2019, 00:03
Og så lagde jeg også mærke til at man kan minimere tastaturet og se lokation foreslagen på selve kortet..det giver et lidt andet overblik hvis man leder efter en lokation...

Billede
Billede
Det er ret interessant det du har fundet ud af. Jeg har selv lavet en POI kategori som jeg bruger. Sætter jeg GPS til hurtig søgning kan jeg vælge min POI kategori under MINE STEDER..der ligger min POI kategorien helt nede i bunden. Det smarte er at her kan jeg lave en "Wildcard" søgning dvs at jeg kan taste en hvilket som helst del at POI navnet og så vil den komme med forslag der indeholder dele af dette POI navn (se eksempel på søgning af "Hill")

Bruger jeg derimod trinvis søgning og vælger min POI kategori, så kan jeg ikke bruge wildcard søgning men skal derimod skrive det præcise POI navn.. se eksemplet som igen er lavet med "Hill".. her får jeg intet op i forslag.

Det er i øvrigt noget som jeg længe har brokket mig over til TomTom da jeg mener at wildcard søgning burde kunne laves på alle POI, men som det er nu virker det KUN på den POI gruppe men selv har lavet, ikke på nogle andre POI grupper. Her søger den kun på den forreste del af navnet og ikke på ord i feks midten eller til slut.BilledeBilledeBillede

Sendt fra min SM-G935F med Tapatalk




Brugeravatar
ramac
Indlæg: 365
Tilmeldt: 12 sep 2014, 01:14
Geografisk sted: København

Re: TomTom vs Garmin

Indlæg af ramac »

ANH1972 skrev:
31 aug 2019, 00:58
Sætter jeg GPS til hurtig søgning kan jeg vælge min POI kategori under MINE STEDER..der ligger min POI kategorien helt nede i bunden. Det smarte er at her kan jeg lave en "Wildcard" søgning dvs at jeg kan taste en hvilket som helst del at POI navnet og så vil den komme med forslag der indeholder dele af dette POI navn (se eksempel på søgning af "Hill")

Bruger jeg derimod trinvis søgning og vælger min POI kategori, så kan jeg ikke bruge wildcard søgning men skal derimod skrive det præcise POI navn..
Det er underligt, at søgningen fungerer forskelligt efter søgetilstand - specielt at du ikke kan bruge wildcards med trinvis. Det kan jeg godt. Både med kategorier i "Kør til", "IPs" og "Mine steder" (her med min private kategori: Diverse og søgecentrum Frederiksberg).

Billede

Ulempen ved "Mine steder" er, at man ikke kan vælge centrum for søgningen som man kan ved "Kør til", "IPs".

Billede


_____
ramac
Garmin Nüvi 3590, TomTom GO Premium 5"
Gennemførte Adventures: 10
ANH1972
Indlæg: 109
Tilmeldt: 17 feb 2015, 23:39

Re: TomTom vs Garmin

Indlæg af ANH1972 »

ramac skrev:
ANH1972 skrev:
31 aug 2019, 00:58
Sætter jeg GPS til hurtig søgning kan jeg vælge min POI kategori under MINE STEDER..der ligger min POI kategorien helt nede i bunden. Det smarte er at her kan jeg lave en "Wildcard" søgning dvs at jeg kan taste en hvilket som helst del at POI navnet og så vil den komme med forslag der indeholder dele af dette POI navn (se eksempel på søgning af "Hill")

Bruger jeg derimod trinvis søgning og vælger min POI kategori, så kan jeg ikke bruge wildcard søgning men skal derimod skrive det præcise POI navn..
Det er underligt, at søgningen fungerer forskelligt efter søgetilstand - specielt at du ikke kan bruge wildcards med trinvis. Det kan jeg godt. Både med kategorier i "Kør til", "IPs" og "Mine steder" (her med min private kategori: Diverse og søgecentrum Frederiksberg).

Billede

Ulempen ved "Mine steder" er, at man ikke kan vælge centrum for søgningen som man kan ved "Kør til", "IPs".

Billede
Det er virkeligt underligt at der i det hele taget er så stor forskel på hvordan POI søgningen foregår når man vælger den ene eller anden søge metode. Resultaterne burde, i min optik, være fuldstændig ens uanset søge metode og uanset hvor man søgte henne.
Men det er som jeg også tidligere har sagt, en af TomTom meget svage punkter..her gør Garmin det markant bedre.

Sendt fra min SM-G935F med Tapatalk



Brugeravatar
ramac
Indlæg: 365
Tilmeldt: 12 sep 2014, 01:14
Geografisk sted: København

Re: TomTom vs Garmin

Indlæg af ramac »

ANH1972 skrev:
31 aug 2019, 23:33
Det er virkeligt underligt at der i det hele taget er så stor forskel på hvordan POI søgningen foregår når man vælger den ene eller anden søge metode. Resultaterne burde, i min optik, være fuldstændig ens uanset søge metode og uanset hvor man søgte henne.
Men det er som jeg også tidligere har sagt, en af TomTom meget svage punkter..her gør Garmin det markant bedre.
Og dermed bringer du elegant tråden tilbage til dens emne: TomTom vs Garmin efter jeg selv havde bragt den ud ad off topic tangenten.
  • Generelt er Garmin i menuerne mere systematisk, struktureret og konsekvent og dermed lettere at gå til. Jeg har haft TomTom GO Mobile på telefonen i nogle år men har opgivet at bruge den, fordi jeg ikke kunne finde ud af betjeningen. Det går bedre med GO Premium, men at man f.eks. skal trykke på en lagt rute for at kunne ændre rutetypen er der ingen logik i, og man finder først ud af det efter at have læst manualen.
  • På Garmin har jeg altid kørt med kortvisning 2D nord-op. Det kan TomTom ikke indstilles til - Kun 2D. Nord-op kan først vælges, når navigation begynder, og det skal vælges ved hver tur.
  • Kortet kan ikke panoreres under kørsel som på Garmin. Det bruger jeg tit ved tvivl om næste manøvre.
  • TomTom kan ikke tage screenshots. Det ville gøre det meget lettere at stille spørgsmål i brugergrupper og ved fejlrapporteringer, hvis man kunne illustrere dem med screenshots. Affotografering af skærmen er en teknisk dårlig og besværlig metode.
  • Med Garmin kan man let få gentaget sidste melding. Kan TomTom?
TomTom's fordele med trafikmeldinger viser sig først, når den er online. I dag var vi på udflugt til Nykøbing Sjælland. Pludselig stoppede trafikken pga. kø. Bussens TomTom viste ingenting, men på GO Mobile på min telefon kunne jeg se, at årsagen var kø til Sommerland Sjælland, at den tog 33 min. at komme igennem. Offline er TomTom altså "dummere" end Garmin, som dog har RDS-TMC. Mig bekendt kan ingen af TomToms aktuelle modeller gå online uden hjælp fra en smartphone. Elgiganten har dog stadig Premium modellerne med SIM-kort.


_____
ramac
Garmin Nüvi 3590, TomTom GO Premium 5"
Gennemførte Adventures: 10
Besvar