Speed Assistance-system (ISA)

hjemmeside
software versioner
kortrettelser
kortversioner
MyDrive
TomToms danske support: 35 25 65 14 (Mandag - Fredag: 10:00 til 17:00)
Besvar
Roland
Indlæg: 53
Tilmeldt: 08 okt 2014, 09:42

Speed Assistance-system (ISA)

Indlæg af Roland »

Finns det någon Tomtom med Speed Assistance-system (ISA) för Sverige?

Från och med juli 2022 måste alla nya fordon som släpps ut på marknaden i EU vara utrustade med ett Intelligent Speed Assistance-system (ISA), som kräver hastighetsbegränsningsdata från både kameror och digitala kartor för att klara fordonstypgodkännandet. Så här hjälper TomTom OEM-tillverkare att påskynda ISA-efterlevnaden med vägtestade ADAS Map Speed Limits.

Det finns fartkameravarnare med ISA.


TomTom Go 6100
Brugeravatar
ramac
Indlæg: 327
Tilmeldt: 12 sep 2014, 01:14
Geografisk sted: København

Re: Speed Assistance-system (ISA)

Indlæg af ramac »

Interessant spørgsmål. Har ikke hørt om ISA før. Jeg vil spørge FDM om status på ISA i Danmark. Både Garmin og TomTom har kunnet give speedwarnings i mange år, men da de jo ikke er forbundet med bilen, kan de ikke automatisk begrænse hastigheden. Men sådanne systemer er ikke ufejlbarlige. En bekendt have lige fået en VW ID4 med alt i driverassist systemer, og han ville demonstrere ACC på Hareskovvejen, hvor hastighedsgrænsen på kort afstand går fra 60 - 70 - 90 - 110 km/t. Det læste bilen korrekt og tilpassede hastigheden, men ned ad Ring3 med 40 km/t ved vejarbejdet ved letbanen, accelererede den pludselig kraftigt uden påviselig grund - og sådan en el-bil har et fornuftigt moment. Det skabte en alt andet end trafiksikkerhedsbefordrende situation. Her er European Transport Safety Council's side om ISA.


_____
ramac
Gennemførte Adventures: 10
Roland
Indlæg: 53
Tilmeldt: 08 okt 2014, 09:42

Re: Speed Assistance-system (ISA)

Indlæg af Roland »



TomTom Go 6100
Brugeravatar
ramac
Indlæg: 327
Tilmeldt: 12 sep 2014, 01:14
Geografisk sted: København

Re: Speed Assistance-system (ISA)

Indlæg af ramac »

Ok, de har advarsler ligesom Garmin og TomTom. Jeg kan ikke lige se deres eksistensberettigelse, når man med en Garmin eller TomTom GPS får navigation oveni og til en lavere pris.


_____
ramac
Gennemførte Adventures: 10
Roland
Indlæg: 53
Tilmeldt: 08 okt 2014, 09:42

Re: Speed Assistance-system (ISA)

Indlæg af Roland »

Det jag undrade över om TomTom använder sig av ISA eller har de egen uppdatering.
Som jag har förstått kommer ISA filen separat och kan laddas ned i de fartkameravarnarna.
Om det är ISA som finns i TomTom så finns det ingen anledning att skaffa något annat.
Kanske ISA filerna uppdateras snabbare än när man får en ny kartuppdatering till TomTom?


TomTom Go 6100
Brugeravatar
ramac
Indlæg: 327
Tilmeldt: 12 sep 2014, 01:14
Geografisk sted: København

Re: Speed Assistance-system (ISA)

Indlæg af ramac »

ISA er jo ikke et produkt men en kravspecifikation fra EU, som IMHO ikke behøver at have med kort og GPS at gøre. Kravene kan opfyldes med skilteaflæsning med kamera alene. Hvordan ISA implementeres med GPS og kort er op til den enkelte producent og ligeledes filformat og opdateringsfrekvens. For Garmins og TomToms vedkommende er hastighedsgrænser indlejret i kortet, som opdateres flere gange om året. For at opfylde ISA-kravene er akustisk advarsel tilstrækkeligt, og det kan både Garmin og TomTom indstilles til.

Her er svaret fra FDM:
"Tak for din henvendelse vedr. de seneste tiltag inden for Road-Safety under sikkerheds regulativet ”General Vehicle Safety Regulation (EU) 2019/2144”
De nye tiltag betyder at ISA, samt 3 andre systemer alle bliver obligatorisk på nye biler pr. 2022 (altså gældende for nye typegodkendelser) og herefter på ny-solgte biler pr. juli 2024.
De 4 nedenstående sikkerhedspakker:

Advanced Emergency Braking (AEB)
Emergency Lane Keeping Assist (ELKS)
Drowsiness and Distraction Recognition
Intellegent Speed Assistance (ISA)

ISA-systemet
Fælles for de 4 sikkerhedspakker, er at vi hér taler om assistent systemer ej at forveksle med selvkørende teknologi, og hvor der er lagt vægt på netop assistance under kørslen uden at begrænse hans/hendes mulighed for at handle på et hvilket som helst tidspunkt under kørslen. Føreren har altid kontrol og kan nemt tilsidesætte ISA-systemet. ISA- giver fire muligheder for systemfeedback (advarsel) til føreren, som bilfabrikanterne frit kan vælge imellem, og derfor kan opleves vidt forskelligt bil til bil samt model til model og tillader derfor også løbende udviklingen samt forbedringer, som netop skal medvirke til bedre trafiksikkerhed.

1. Akustisk advarsel
2. Vibrerende advarsel
3. Haptisk feedback gennem accelerationspedalen
4. Hastighedskontrolfunktion

De første to feedbackmuligheder griber ikke direkte ind, men giver kun advarsler med en forsinket akustisk/vibrerende advarsel, som skal være så kort som muligt for at undgå potentiel gene for føreren.
Den tredje advarsel er afhængig af pedalens genopretningskraft - som vil presse førerens fod forsigtigt tilbage for at gøre føreren opmærksom på at der skal bremses - og hjælpe med at bremse, hvor det samme gør sig gældende ved brugen af adaptiv fartpilot, hér vil systemet regulere, hvis ikke føreren foretager en ”handling”. Føreren kan til enhver tid ignorere disse advarsler og tilsidesætte systemet ved at øge presset på speederpedalen, hvilket også gør sig gældende ved brug af adaptiv fartpilot mv.

Håber at min mail hermed besvarer dit spørgsmål om hvornår de forskellige sikkerhedspakker obligatorisk træder i kraft
".


_____
ramac
Gennemførte Adventures: 10
Besvar